Teksten og figurerne i denne artikel er for det meste skannet fra Micro-Trains' beskrivelser og instruktioner, eller kopieret fra forhandleres websider som Walther's og N Scale Supply (jeg regner med at de også stammer fra Micro-Trains). Et par bemærkninger:
Kører man med amerikansk materiel, er svaret indlysende: De ligner de virkelige koblinger, kun er de lidt større end skalastørrelse. Desuden fungerer de meget pålideligt. Der er nogle få andre fabrikater som kan koble og afkoble automatisk med Micro-Trains koblinger, Atlas og Intermountain funktionelle koblinger, for at nævne de bedste. Pålideligheden synes imidlertid at lide under at blande koblingstyperne.
Blandt andre Intermountain fremstiller også ikke-funktionelle koblinger, men de kan kun anvendes til faste stammer.
Kører man med europæisk materiel, kan Micro-Trains koblinger udmærket anvendes. De er meget mindre og mere pålidelige end de store, grimme og upålidelige Rapido-koblinger.
For at koble:
For at afkoble:
Micro-Trains vogne leveres almindeligvis med koblinger anbragt på bogierne. Det fungerer udmærket til anlæg med små kurveradier, men hvis man prøver at trykke en lang stamme af vogne gennem transversaler og komplekse sporskifteområder, kan man få problemer. Hvad der sker, er at de store kræfter som er nødvendige for at skubbe vognene, får bogierne til at gå skævt i sporet, og hjulflangerne kan gå mod fremstående kanter og skævheder i sporet, for eksempel krydsningsspidser.
Med koblingerne anbragt på undervognen sker dette ikke eftersom bogierne kan dreje frit. Derfor sker der færre afsporinger med koblingerne anbragt på undervognen. Selvfølgelig må man benytte større kurveradier end det er muligt med koblinger anbragt på bogierne. Mit anlæg er planlagt til 1950-1955 perioden, så mine lokomotiver og vogne er meget kortere end i dag, og jeg har valgt en mindste kurveradius på 500 mm. På denne måde kan jeg anvende koblinger anbragt på undervognen uden problemer.
Dette indebærer på den anden side at jeg må ombygge meget af mit rullende materiel, men det er ikke den ulempe som det først kunne synes. Micro-Trains vogne er nemme at ombygge; koblingerne anbragt på bogierne skæres ganske enkelt af, og nye monteres på undervognen. Jeg udskifter også standardhjulsættene med Micro-Trains "low-profile" hjulsæt. Andre fabrikater af vogne kan være mere besværlige at ombygge, men eftersom mange ikke-Micro-Trains vogne leveres med mindre gode koblinger og bogier, udskifter jeg dem samtidigt.
Man vil se på de "eksploderede" tegninger at koblingsfjederen er anbragt anderledes i #1015/#1016, #1019 og #2001/#2004 koblingerne end i #1023/#1025 og #1027 koblinger. Dette indebærer at koblingsfjedrene i #1015/#1016, #1019 og #2001/#2004 ikke sammenpresses når kobling er i træk (når vogne trækkes), kun i tryk (når vogne skubbes). På de ældre koblingstyper er det omvendt, og dette kan føre til en del rykken frem og tilbage i en tung vognstamme. Jeg har læst på http://groups.yahoo.com/group/n_scale/ at dette problem er mindre med de nyere koblingstyper.
New number | Old number | Description |
001 02 000 | 1015/16 | RDA body mount couplers: 2 pr. short shank & 1 pr. med. shank |
001 02 001 | 1015/16B | RDA body mount couplers - Brown: 2 pr. short shank & 1 pr. med. shank |
001 02 003 | 1015-1 | Assembled RDA body mount couplers: 2 pr. short shank |
001 02 004 | 1015-1-B | Assembled RDA body mount couplers - Brown: 2 pr. short shank |
001 10 001 | 1015-10 | Bulk Pack of unassembled RDA body mount short shank couplers, 10 pr. |
001 10 002 | 1015-10-B | Brown - Bulk Pack of unassembled RDA body mount short shank couplers, 10 pr. |
001 02 006 | 1016-1 | Assembled RDA body mount couplers: 2 pr. med. shank |
001 02 007 | 1016-1-B | Brown - Assembled RDA body mount couplers: 2 pr. med. shank |
001 02 008 | 1019 | Truck or body mount coupler & draft gear box, w/ underset mounting for 89' TOFCs, 2 pr. |
001 02 009 | 1023 | Assembled RDA universal body mount coupler, 2 pr. |
001 02 010 | 1023-B | Brown - Assembled RDA universal body mount coupler, 2 pr. |
001 02 011 | 1025 | Unassembled RDA universal body mount coupler, 2 pr. |
001 02 012 | 1025-B | Brown - Unassembled RDA universal body mount coupler, 2 pr. |
001 02 013 | 1026 | Body mount adaptor draft gear & coupler for flat cars, gondolas, 57' TOFCs, 2 pr. |
001 02 014 | 1027 | Body mount short shank coupler, 2 pr. |
001 02 021 | 1021/1022 | Low, short profile couplers - Bach. 4-8-4 Pilot, Life-Like E8A Pilot, 2 pr. |
001 02 050 | 2001 | Kato Japanese Prototype - Black, 2 pr. |
001 02 051 | 2004 | Body mount coupler - Kato Dash-9, 2 pr. |
001 02 052 | 2004-1 | Assembled body mount coupler for Kato SD40-2 & Snoot Nose, 2 pr. |
New number | Old number | Description |
001 30 012 | 1128 | Universal Coupler - Short T-shank coupler & adapter for split 1-piece truck mounted draft gear box, 2 pr. |
001 30 013 | 1129 | Universal Coupler - Medium T-shank coupler & adapter for split 1-piece truck mounted draft gear box, 2 pr. |
001 30 014 | 1130 | Universal Coupler - Long T-shank coupler & adapter for split 1-piece truck mounted draft gear box, 2 pr. |
001 33 030 | 1133 | Bachmann: newer locomotives & cars equipped, w/ #9722 (medium coupler) & #9723 draft gear box, 2 pr. |
001 33 031 | 1134 | Bachmann: newer locomotives & cars equipped, w/ #9722-1 (long coupler) & #9723 draft gear box, 2 pr. |
001 42 000 | 1135 | Life-Like: "Made in China" (F7, GP38, F40PH & their other diesels equipped, w/ the same Blomberg Truck Side Frames), 2 pr. |
New number | Old number | Description |
001 30 002 | 1048 | Con-Cor (Rowa, Rivarossi): 2-8-8-2; Importex Int'l (Bemo): 2-8-8-2; MRC: 2-8-8-2 Mallet |
001 30 003 | 1049 | Arnold: S2 Switcher; Atlas: GP9, GP30, F9A, E7A (powered), or Davenport & Saddle Tank 0-6-0 Switchers; Con-Cor: U-50 or Gas Turbine, w/o Tender; Minitrix: Fairbanks Morse H-12-44; Rivarossi (formerly Atlas): GP7, GP9, GP30, FP9A, FA-2, GG-1, or FA-1 (powered) |
001 30 004 | 1110 | AHM: FA-1 (powered); Atlas: GP-40; Con-Cor: EF-70 or SD-45; Life-Like: GP-40 or SD-45; Model Power: RSD-15 or Century 420; MRC: Alco C-420 or RSD-15 |
001 30 005 | 1113 | AHM: 0-6-0T Saddle Tank Switcher; Life-Like: 0-6-0T Side Tank Switcher; Model Power: PMI FP-45 Diesel |
001 30 006 | 1114 | Atlas, Con-Cor & Rivarossi hvy. wt. pass. cars; Model Power: PMI FP-45 diesel |
001 30 007 | 1111 | Con-Cor: SW 1500 Cow or Calf (early models, powered or unpowered); Dimi-Trains: SW 1500 Cow or Calf (early models, powered or unpowered) |
001 30 008 | 1109 | Atlas: EMD SD-45 or Alco RSC-2; Con-Cor: Alco 636; MRC: Alco FA-1 or FA-2 |
001 30 009 | 1104 | Atlas: Industrial diesel switcher; Minitrix: Decapod 2-10-0 (tender only), U30 CG diesel, GE U-28 |
001 32 000 | 1107 | Atlas: EMD E-8 diesel |
001 32 010 | 1108 | Atlas: Fairbanks Morse diesel |
001 32 020 | 1112 | Atlas: Plymouth WTD diesel switcher |
001 33 000 | 1115 | Bachmann: EMD F9 A or B unit (older style w/ metal gear box) |
001 33 020 | 1131 | Bachmann: F-7 A & B units (converts one A & one B or two B units) |
001 35 000 | 1101 | Con-Cor: PA-1 (powered) |
001 35 010 | 1102 | Con-Cor: PB-1 (powered) |
001 41 040 | 2000 | Kato: E8 & E9 diesel loco A unit |
001 41 050 | 2000-1 | Kato: F loco, A unit |
001 41 060 | 2002 | Kato: USRA 2-8-2 Mikado & tender |
001 44 000 | 1103 | Minitrix: EMD F-9 (powered) |
001 44 010 | 1105 | Minitrix: 0-6-0T Donkey |
001 47 000 | 1046 | MRC: 2-8-4 Berkshire |