Ombygning af Red Caboose 42' flat car


Disse flat cars fra Red Caboose (købt som 2-packs) er meget enkelt opbygget, støbt i et stykke af plast med integreret vægtplade. Desværre er vægtpladen af stål, så der er en tendens til at vognen trækkes ind over permanente afkoblings-magneter. Bogierne er forsynet med plasthjulsæt med små flanger og ikke-virkende koblinger.

Foto 1
Foto 1: Vognen som den ser ud efter ombygningen.

Jeg fjernede først hjulsæt og bogier, skar koblingerne af og genmonterede hjulsættene. Jeg grundede lidt over hvordan de nye koblinger kunne fastgøres til undervognen uden at vognens plankedæk ødelagdes af skrueender. Jeg valgte at udskære stykker af 0,5 mm messingplade som passer mellem undervognens bolsterstykke og ende-tværdrageren, skrue #1015-koblinger fast til pladestykkerne med M1,2x4 undersænkede skruer, og lime dem fast op under vognbunden med epoxylim.

Efter genmontering af bogierne viste det sig at koblingerne var for lave, og de yderste hjulaksler stødte mod koblingsholderne. Jeg prøvede at lægge 0,4 mm tykke mellemlægsskiver mellem bogier og bolsterstykker, men det fungerede ikke tilfredsstillende. Desuden er Red Caboose's bogier ikke de pæneste; jeg valgte derfor at udskifte bogierne med Micro-Trains Bettendorf bogier #1004 med low-profile hjulsæt.

Foto 2
Foto 2: Her ses en ny kobling skruet på messingpladestykket limet fast i vognbunden samt en ny centertap limet fast i bolsterstykket.

Hverken de originale eller Micro-Trains centertappe passede, blandt andet fordi højden på de nye bogier var anderledes, så jeg måtte fremstille nye. De blev drejet af messing og limet fast i bolsterstykkernes huller. Hver bogie blev sikret med en stor skive og en M1,4 skrue.

Foto 3
Foto 3: Bogien er monteret og sikret med skive og skrue.

Under arbejdet med vognene knækkede jeg selvfølgelig standerne med bremsehåndhjul som er af plast og ret skrøbelige. Jeg udskiftede dem med nogle af metal; fra et ætseark #160-55 fra Gold Medal Models valgte jeg håndhjul der lignede de oprindelige og loddede dem på stykker af 0,4 mm fjederbronzetråd. De blev så limet i 0,4 mm huller jeg havde boret hvor de oprindelige standere var placeret.

Foto 4

Foto 4: De nye standere med bremsehåndhjul på den færdige vogn.

Ved ombygning at et efterfølgende sæt af disse vogne valgte jeg en anden fremgangsmåde. Jeg havde anskaffet nogle Intermountain 33" metalhjulsæt, og de passede perfekt i de originale Red Caboose bogier. Så jeg skar koblingerne af bogierne, monterede hjulsættene og prøvemonterede bogierne.

Da jeg prøvede vognens højde mod Micro-Trains højdelære, kunne jeg se at den var lidt for lav. Det undrede mig, så jeg undersøgte delene nøjere. Det viste sig at de originale Red Caboose hjulsæt er 36" diameter (5,7 mm) mens de nye kun er 33" (5,2 mm); det giver en højdeforskel på 0,25 mm. Jeg tror ikke at vognene har kørt med 36" hjul så jeg holdt fast ved metalhjulsættene.

Foto 5
Foto 5: Undervogn med bolsterstykkets anlægsflade filet lige, centertap, bogie med Intermountain metalhjulsæt, tilpasset messingplade og endnu en med #1015-kobling skruet og limet på.

Bolsterstykkernes anlægsflader var lidt skæve, så dem filede jeg lige. Jeg fremstillede fire messingplader til fastgørelse af koblingerne, denne gang med tykkelse kun 0,3 mm, og skruede #1015-koblinger på med M1,2x4 undersænkede skruer. Jeg kunne se at pladen krummede da jeg havde spændt skruen, så jeg pillede den af igen og limede koblingshuset fast med epoxy og spændte skruen mindre hårdt. Derefter blev pladerne med koblinger limet på undervognen.

Foto 6
Foto 6: Messingplade og kobling limet på undervognen med epoxy; på bogien ligger en mellemlægsskive.

Jeg prøvede med forskellige tykkelser af skiver lagt mellem bogierne og undervognens bolsterstykker, 0,3 mm var passende, viste det sig.

Foto 7
Foto 7: Den færdige vogn inden pletmaling og tilsmudsning; også her skiftede jeg håndhjul og standere til skruebremse.

Jeg var nu ikke tilfreds med bogierne fra Red Caboose, så senere har jeg udskiftet disse med Micro-Trains Bettendorf bogier med med low-profile hjulsæt som på det første sæt. Nedenfor ses en tegning af centertappene til disse to vogne.

Fig. 1: Centertap, drejet af messing.
Fig. 1: Centertap, drejet af messing. Den tynde ende vender opad og er limet fast i undervognens hul efter at bolsterstykket er filet lige, og bogien er sikret med en M1,4 skrue og skive.

Opdateret 2009-01-04