Ombygning af Micro-Trains 40' box car


En stor del af Micro-Trains lukkede vogne er bygget op på denne måde: En trykstøbt metalundervogn hvorpå bogier med koblinger er anbragt, og en sprøjtestøbt plastvognkasse som klikkes ned over undervognen. Vognene leveres med hjulsæt med høje "pizza cutter" flanger og kobling på bogierne. Ved nyere udgivelser er vedlagt hjulsæt med små "low profile" flanger.

Vognene er konstrueret så højden fra skinneoverflade til koblings-befæstigelsesfladen på undervognen er 7,4 mm. Der er to befæstigelseshuller hvilket passer til koblingstype #1027. Imidlertid bryder jeg mig ikke om #1027 fordi koblingsfjederen trykkes samme når vognen trækkes, det kan give anledning til at vognene i et langt tog bumper frem og tilbage. Desuden er vognene en smule for høje, formentlig pga. de høje flanger der anvendes.

Jeg ønsker at anvende hjulsæt med små flanger og koblingstype #1015. Denne koblingstype er konstrueret til at kunne anvendes med mellemlæg til en højde af befæstigelsesfladen på 7,4 mm over skinneoverflade, og 7,1 mm uden mellemlæg. Jeg benytter mig af denne forskel til at sænke vognen ca. 0,3 mm så #1015-koblingen kan anvendes uden mellemlæg. Det gør jeg ved at file 0,3 mm af bogiernes anlægsflade på undervognens bolsterstykke.

Foto 1
Foto 1: Her ses vognen som den leveres med "pizza cutter" flanger og koblinger anbragt på bogien. Centertappen der fastholder bogien, er blot presset i et hul i undervognens bolsterstykke.

Foto 2
Foto 2: Vognkassen tages af ved at trække ud i vognsiderne og lade undervognen dumpe ned. Bogierne fjernes fra undervognen ved at trække centertappene ud, og hjulsættene fjernes. På den ene bogieramme er koblingen savet af med en guldsmedesav, og snittet skåret rent med en skarp kniv. Man skal være opmærksom på at der er nok materiale tilbage omkring centerhullet.

Foto 3
Foto 3: Undervognens bolsterstykke er filet 0,3 mm ned, og der er boret og gevindskåret et nyt M1,2 befæstigelseshul til den nye kobling. Bogien har fået nye "low-profile" hjulsæt, og til venstre ses centertappen. Til højre ses en samlet #1015 kobling og en Micro-Trains 00-90 skrue til befæstigelse. Den passer rimeligt i et M1,2 gevindhul.

Foto 4
Foto 4: Her ses den nye #1015 kobling monteret, samt bogien og undervognen monteret igen efter ændringerne.

figure 1
Figur 1: Jeg har lavet en lille fixtur til at file undervogne som vist her. Jeg fastgør to blokke til en bundplade af hårdt træ, blokkene kan være af messing eller træ med messingplade limet på toppen (flere lag kan limes sammen for at opnå den rette tykkelse). Højden passer med den færdige højde h af undrvognens bolsterstykke, og afstanden mellem blokkene skal blot være en smule større end undervognens bredde. Undervognen fastgøres med en eller to træskruer. undersiden af bolsteret kan så files af indtil filen rører de to blokke.

Opdateret 2011-07-15