Ombygning af Micro-Trains 39' tank car


Micro-Trains 39' tankvogne er bygget helt af plast, også undervognen som er ret spinkel. Vognene leveres med hjulsæt med høje "pizza cutter" flanger og kobling på bogierne. Ved nyere udgivelser er vedlagt hjulsæt med små "low profile" flanger. Vognene er konstrueret så højden fra skinneoverflade til koblingsbefæstigelses-fladen på undervognen er 7,4 mm. Der er to befæstigelseshuller hvilket passer til koblingstype #1027.

Denne koblingstype er relativt let at montere på vognen. Imidlertid bryder jeg mig ikke om #1027 fordi koblingsfjederen trykkes samme når vognen trækkes, det kan give anledning til at vognene i et langt tog bumper frem og tilbage. Desuden hænger koblingen en smule nedad fordi undervognen deformeres lidt når koblingshuset spændes fast med en skrue.

Jeg ønsker at anvende hjulsæt med små flanger og koblingstype #1015. Denne koblingstype er konstrueret til at kunne anvendes med mellemlæg til en højde af befæstigelsesfladen på 7,4 mm over skinneoverflade, og 7,1 mm uden mellemlæg. Det er ikke muligt at få koblingshuset til at sidde ordentligt fast når befæstigelsesskruen kun er skruet fast i plastundervognen. Derfor har jeg lavet særlige mellemlæg af 0,3 mm messingplade som er limet på undervognen, og hvori der er skået gevind.

Foto 1
Foto 1: Tankvognen med de oprindelige bogiemonterede koblinger; hjulsættene er allerede udskiftet med "low profile" hjulsæt.

Foto 2
Foto 2: Bogierne er afmonteret ved at trække centertappene ud, og koblingen på den højre bogie er skåret af med en guldsmedesav med en fintandet klinge, og snitfladerne skåret rent med en skarp kniv.

Foto 3

Foto 3: Hjulsættene er igen monteret på bogien; til venstre ses en centertap som passer stramt i hullet i undervognens bolsterstykke. Der skæres gevind i de forreste befæstigelseshuller til #1027 koblinger. Til højre ses øverst en samlet #1027 kobling med 00-90 befæstigelseskrue, og nederst en samlet #1015 kobling.

Foto 4
Foto 4: Bogierne og #1027 koblinger er monteret; skruerne er kortet af til 4 mm længde.

Foto 5
Foto 5: Vognen med #1027 koblinger; det kan ses at den nærmeste hænger lidt nedad.

Foto 6
Foto 6: Et mellemlæg 3,6x8,4 mm af 0,3 mm messingplade, med et 1 mm hul 3,5 mm fra enden af undervognen, er limet fast med epoxy. Hullet bores igennem, og der skæres M1,2 gevind. Forneden ses en M1,2x4 skrue med undersænkhoved, et mellemlæg og en #1015 kobling.

Foto 7
Foto 7: #1015 koblingerne og bogierne er monteret.

Foto 8
Foto 8: Disse koblinger hænger ikke nedad. Der mangler kun en smule maling for at skjule de blanke metaloverflader på mellemlæg og befæstigelsesskrue - og dernæst tilsmudsning, men det hører til et helt andet kapitel.

Opdateret 2009-01-04