Ombygning af Intermountain 40' refrigerator car


Intermountains kølevogne er bygget op med en sprøjtestøbt plastundervogn hvorpå bogier med koblinger er anbragt, og en sprøjtestøbt plastvognkasse som er limet fast til undervognen. Vognene leveres med plasthjulsæt med lidt høje flanger af lidt ringere kvalitet end Micro-Trains' og kobling på bogierne. Koblingerne kobler fint med Atlas' koblinger men er mindre pålidelige når de kobler med Micro-Trains koblinger. Ældre vogne kan have koblinger som ikke kan koble automatisk.

Vognene er konstrueret så højden fra skinneoverflade til koblingsbefæstigelses-fladen på undervognen er 7,1 mm. Der er et befæstigelseshul som passer til Micro-Trains koblingstyperne #1015 og #1023. Jeg bryder jeg mig ikke om #1023 fordi koblingsfjederen trykkes samme når vognen trækkes, det kan give anledning til at vognene i et langt tog bumper frem og tilbage.

Jeg ønsker at anvende hjulsæt med små flanger og koblingstype #1015. Denne koblingstype er konstrueret til at kunne anvendes uden mellemlæg til en højde af befæstigelsesfladen på 7,1 mm over skinneoverflade, så den passer perfekt her.

Foto 1
Foto 1: Her ses vognen som den leveres med plasthjulsæt og koblinger anbragt på bogien. Centertappen der fastholder bogien, er blot presset i et hul i undervognens bolsterstykke.

Foto 2
Foto 2: Bogierne fjernes fra undervognen ved at trække centertappene ud, og hjulsættene fjernes. På den ene bogieramme er koblingen savet af med en guldsmedesav, og snittet skåret rent med en skarp kniv. Man skal være opmærksom på at der er nok materiale tilbage omkring centerhullet.

Foto 3
Foto 3: Befæstigelseshullet til den nye kobling er boret igennem og gevindskåret med Micro-Trains 00-90 gevindtap (den egner sig kun til at skære gevind i plast). Bogien har fået nye Intermountain metalhjulsæt med RP25-flanger, og til venstre ses centertappen. Til højre ses en samlet Micro-Trains #1015 kobling og en 00-90 skrue til befæstigelse.

Foto 4
Foto 4: Her ses den nye #1015 kobling monteret, samt bogierne monteret igen efter ændringerne.

Opdateret 2009-01-04