Ældre DSB-sporskifter
Sporskifte 1:9 overbygning V B (skinnevægt 45 kg/m) ombygget med nyere individuelle underlagsplader under tungerne, oprindeligt udført med langplader. Den ene tunge er demonteret og sporskiftet er aflåset med låsebolt.
Tungerodsstød på sporskifte 1:9 overbygning V B. Fuldtungen har udpresset hæl så den har samme højde som mellemskinnen, derved bliver stødet mere holdbart.
Tungerodsstød på sporskifte 1:9 overbygning V B. Tungen er demonteret.
Fuldtunge med udpresset hæl til sporskifte 1:9 overbygning V B.
Skinnekrydsning bygget på langplade i sporskifte 1:9 overbygning V B.
Tvangskinne af særligt profil i sporskifte 1:9 overbygning V B.
Tungerodsstød af ældre konstruktion i sporskifte 1:9 overbygning III B (32 kg/m skinnevægt). Fuldtungen har udfræset hæl der fastholdes i en klo fastnittet på langpladen.
Fuldtunge af ældre konstruktion lagt på langplade i sporskifte 1:9 overbygning III B.
Skinnekrydsning af ældre konstruktion nittet på langplade i sporskifte 1:9 overbygning III B.
Tvangskinne af ældre konstruktion i sporskifte 1:9 overbygning III B.
Krydsningssporskifte 1:9 ovbg. III B ombygget med nyere individuelle underlagsplader under tungerne, oprindeligt udført med langplader.
Skinnekrydsning bygget på langplade i krydsningssporskifte 1:9 ovbg. III B.
Tvangskinne i krydsningssporskifte 1:9 ovbg. III B.
Tungerodsstød i krydsningssporskifte 1:9 ovbg. III B. Tungerne har udpresset hæl.
Dobbelt skinnekrydsning i krydsningssporskifte 1:9 ovbg. III B.
Svævende stød med Z-lasker i krydsningssporskifte 1:9 ovbg. III B.
Skinnekrydsning med bevægelig vingeskinne i sporskifte 1:9 ovbg. V B.
Trækbuk af ældre type ombygget med nøglelås.
Trækbuk af ældre type ombygget med nøglelås.
En raritet: Sporskiftetunge fremstillet af almindeligt skinneprofil.
Sporskiftetunge fremstillet af almindeligt skinneprofil. Da sideskinnen ikke kan fastgøres på siden mod tungen, er den fastboltet til svære støtter. Tungepartiet stammer muligvis fra den første tid efter 1875 hvor man gik over til stålskinner.
Updated 2009-01-03